Algemeen bestuur

Op 25 september ‘21 was er na de wedstrijd IJ.V.C. 1 tegen Hielpen 1 een gezellige opening van het seizoen met een barbecue en quiz. Hiervoor waren alle senioren, JO 19 en de vrijwilligers  uitgenodigd en werd er door Franke een woordje gehouden. Het was een hele geslaagde avond met een grote opkomst.

In februari was er een hele harde storm. Een drietal ballenvangers waaiden hierdoor om. Dankzij de grote inzet van vrijwilligers kon de schade tegen niet al te hoge kosten worden hersteld. Namens het bestuur nogmaals een woord van dank aan de vrijwilligers en sponsoren die hieraan hebben bijgedragen.

Het kunstgrasveld werd gekeurd, bij de doelgebieden werd door de gemeente nieuwe stukken kunstgras gelegd en daardoor kon het kunstgrasveld weer worden goedgekeurd door de KNVB tot en met juni ‘23.

In april kon er eindelijk weer eens een actie door IJ.V.C. worden gehouden. Dit keer werden er   paaseitjes verkocht. De actie heeft 1755 euro heeft opgeleverd. Helaas viel het aantal leden dat meehielp aan de actie tegen. Er werd eigenlijk meer door bestuursleden dan door leden gedaan en dat is niet de bedoeling. Een positieve uitzondering hierop was Tom Westerbeek, hij heeft maar liefst vier avonden meegeholpen, nogmaals dank daarvoor Tom en hopelijk geeft hij het goede voorbeeld aan de andere leden bij volgende acties.

Het aantal senioren leden groeide naar 65 personen, daarom werd er besloten om voor het seizoen ´22/´23 toch maar weer 4 elftallen in te schrijven voor de competitie.

Ook kon in ’22 de verloting weer doorgaan. De jeugdleden hebben heel enthousiast loten verkocht, voor alle hulp een woord van dank voor de jeugdleden en ook voor Klaas en Marjan die de verloting toch altijd maar weer prima organiseren.

In het seizoen ’21-’22 werd twee keer ‘gevierd’, dat IJ.V.C. 1 was gepromoveerd naar de 4e klasse. Dat was na de uitwedstrijd tegen Hielpen. Omdat we van de KNVB hadden gehoord dat FVC en v.v. Heerenveen door de overstap van hun eerste zondagteam naar de zaterdag niet mee deden voor promotie, dachten we na de wedstrijd tegen Hielpen  te zijn gepromoveerd. Echter de KNVB kwam terug op eerdere uitspraken en zei dat wanneer FVC of v.v. Heerenveen als eerste zou eindigen, maar dus niet zouden promoveren, dit niet betekende dat IJ.V.C. dan in plaats van één van hen zou promoveren. Kortom IJ.V.C. moet gewoon zelf kampioen worden om rechtstreeks te promoveren. Op 21 mei werd er in en bij Woudsend  gewonnen en was IJ.V.C. kampioen en nu dus echt gepromoveerd naar de 4e klasse.

Het slotfeest was in het eerste weekend van juni. De spelers van de eerste selectie werden namens het bestuur door Franke in het zonnetje gezet en kregen van het bestuur een mooi kampioenschaaltje. Het slotfeest was mede dankzij het mooie weer en de super inzet van de vrijwilligers hartstikke goed geslaagd.

Sjoerd Visser werd dit jaar ziek en moest als gevolg daarvan stoppen met zijn werkzaamheden voor terreinbeheer/belijning velden. Vanuit het bestuur is er contact met Sjoerd en namens IJ.V.C. wensen wij hem heel veel sterkte toe. Wedstrijdsecretaris Wilma Baarda lag een geruime tijd in verband met haar gezondheidstoestand in het ziekenhuis en moet nu nog revalideren. Daarom heeft ze haar werkzaamheden als wedstrijdsecretaris noodgedwongen moeten neerleggen. Wanneer het kan zullen we vanuit het bestuur bij Wilma op bezoek gaan om haar te bedanken voor de inzet voor IJVC. Haar werkzaamheden worden momenteel door Alex overgenomen. Wilma wensen wij sterkte en van harte beterschap vanuit IJ.V.C.

Kledingleverancier Textielstra stopte en de activiteiten werden overgenomen door Clubfabriek.nl. Alex en Franke hebben een gesprek gehad over een samenwerkingsovereenkomst van IJ.V.C. met Clubfabriek.nl. We werden het eens over de voorwaarden en ook Arendje en Joke wilden graag dat Clubfabriek de kleding voor IJ.V.C. zou gaan leveren. De overeenkomst is inmiddels ondertekend en het contract loopt van 1 augustus ’22 tot en met 31 juli ’27.

Namens het Algemeen Bestuur, Franke Doting

Technische Commissie

Na twee seizoenen die voortijdig afgebroken zijn door corona kunnen we gelukkig het seizoen 2021 – 2022 weer starten met drie seniorenteams, ondanks corona hebben weinig spelers hun lidmaatschap opgezegd en starten we met circa 50 spelers aan dit nieuwe seizoen. Het eerste elftal start met een ongewijzigde staf onder leiding van Johan Faber leider Douwe Reitsma en grensrechter Nolke Waltje zal getracht worden om promotie naar de vierde klasse te realiseren.

In de beker werd gestart met een thuiswedstrijd tegen Birdaard dat speelt in de vierde klasse, er werd een 4-1 zege geboekt. Vervolgens de uitwedstrijd tegen H.J.S.C. eindigt in een gelijkspel 1-1 waardoor de laatste bekerwedstrijd tegen Heeg zal moeten worden gewonnen om door te gaan naar de volgende bekerronde maar deze wedstrijd eindigt in 0-0. Een prima voorbereiding waardoor er met veel vertrouwen wordt uitgezien naar de competitie.

Boornbergum en Irnsum lijken vooraf de tegenstanders waar we rekening mee moeten houden voor promotie dit geldt echter ook voor Heerenveen en FVC maar deze clubs kunnen niet promoveren omdat zij aan het einde van het seizoen stoppen met hun zondag elftallen die de horizontale overstap maken naar de zaterdagafdeling waardoor zij gaan uitkomen in de klasse waarin zij dit seizoen eindigen maar strijden wel mee om het kampioenschap.

De start van de competitie is fantastisch en er volgen 15 overwinningen op rij en in wedstrijd 16 worden er voor het eerst punten verspeeld er is dan een 2-1 nederlaag in en tegen Irnsum. Doordat de concurrenten ook punten verspelen kan op 21 mei het kampioenschap worden behaald in en tegen Woudsend. Na een snelle openingsgoal van Rens Soenveld wordt deze wedstrijd met 1-0 gewonnen en is het kampioenschap en de promotie een feit.

Na de huldiging op het veld stappen de spelers op de boot en volgt een warm onthaal in IJlst, de kaden staan vol met toeschouwers en publiek en tot in de late uurtjes wordt het kampioenschap gevierd in het Kypmantsje. Het was een fantastisch seizoen waarbij 21 van de 22 wedstrijden werden gewonnen met een doelsaldo van 64 doelpunten voor en 16 tegen op naar de vierde klasse.

Het tweede elftal staat dit seizoen weer onder leiding van Ate Roskam en Sybren de Jong. Jeroen Dijkstra verzorgt op de dinsdagavond de training voor de b-selectie en op donderdagavond doet Sybren de Jong dit.  Die gaf later echter aan hiermee te stoppen en dan wordt dit opgepakt door de spelers van de b-selectie. Helaas stopt Sybren in de loop van het seizoen ook als leider.

De eerste bekerwedstrijd werd een 3-0 zege gehaald op SC Joure waarna Leovardia 4 wachtte in de volgende ronde zij werden met 1-0 verslagen en de volgende tegenstander is Heerenveen 3. Deze wedstrijd werd uiteindelijk met 4-2 verloren waardoor er einde kwam aan het bekeravontuur.

Dit seizoen hoopt het tweede elftal mee te strijden om het kampioenschap waarbij ze concurrentie ondervinden van Heerenveen, NOK en SDS. Het tweede elftal strijdt lange tijd mee om het kampioenschap maar uiteindelijk blijkt Heereveen te sterk te zijn en worden zij kampioen maar wordt de competitie keurig afgesloten met een plaats in de subtop.

Tjitze Dotinga is dit seizoen wederom de leider van het 3e elftal. De eerste bekerwedstrijd werd overtuigend gewonnen met 5-0 tegen ONS Sneek. In de volgende ronde wachtte Workum 4 en deze wedstrijd werd een doelpuntenfestijn waarbij het derde uiteindelijk aan het langste einde trok het werd een 5-4 overwinning. De volgende tegenstander is Drachtster Boys onder de 23 waar na 1-1 in verlenging, strafschoppen uitkomst moet bieden welke ploeg door gaat naar de volgende ronde. Drachtster Boys nam de strafschoppen uiteindelijk beter waardoor er een einde kwam aan een prima bekeravontuur. Waar het zo goed ging in de beker verloopt de competitie een stuk moeizamer en eindigt het derde in de onderste regionen. Er volgen forse nederlagen en het is moeilijk om elke zaterdag genoeg spelers op papier te krijgen maar gelukkig helpen o.a. de spelers van JO-19 regelmatig waardoor we toch het seizoen kunnen uitspelen.

Namens de TC Gerrit-Jan Muizelaar

Jeugdcommissie VV IJVC/Blauwhuis.

2021:

We starten met een nieuw commissielid omdat Bernard Kroon is gestopt. We heten Nanne Scharringa van harte welkom. Fijn dat hij de JC wil komen versterken. Dit seizoen hebben we een groot probleem om de vacatures voor leiders en trainers in te vullen voor alle jeugdteams. Met veel kunst en vliegwerk lukt het toch om voor alle teams leiders en trainers te vinden. Sommige teams trainen 1x in de week. En voor sommige teams worden de ouders ingezet. Niet de ideale oplossing, maar dan kan er in ieder geval getraind worden.

Er zijn ook veel jeugdleden gestopt met voetballen door werk, stage of school. Of ze gaan in Blauwhuis spelen op zondag. De noodklok wordt geluid; doordat de problemen met invullen van de vacatures binnen IJVC telkens groter worden moet er iets gedaan worden. Anders kan er straks niet meer gevoetbald worden. Er wordt door de voorzitter van VV IJVC een brief opgesteld en verstuurd naar alle leden en ouders van de jeugdleden. Er wordt een wervingsactie gehouden voor de JO8; zij hebben nog een paar spelers nodig. Dit levert voldoende nieuwe spelers op zodat het tekort is opgeheven.

Vanuit de JC is er een voorstel gedaan om i.s.m. de KNVB een paar trainingsavonden te organiseren. Om de trainers tips en trucs te geven voor jeugdtrainingen (uitleg Rinusapp, voorbeeldtrainingen). Eerst zal er geïnventariseerd worden of hier belangstelling voor is. Op 16 oktober 2021 start het kaboutervoetbal. Er wordt 1 x per 14 dagen op zaterdagochtend getraind o.l.v. Johan Steenbeek. Er zijn 5 kabouters.

Op 10 november 2021 is er een bijeenkomst met het HB en JC en Arjan. Hij is vanuit de KNVB gekoppeld aan IJVC. Hij probeert ons te helpen om alles binnen de vereniging weer op de rit te krijgen. Hij geeft tips en handreikingen: Hoe vrijwilligers te werven, meer betrokkenheid bij ouders creëren enz.). Het was een nuttige, verhelderende bijeenkomst. Er komt een vervolg. De kabouters die nog door willen gaan trainen mee in Blauwhuis. Omdat er in IJlst geen animo voor is.

2022:

Er druppelen regelmatig nieuwe aanmeldingen binnen. Maar vooral voor de Jeugdteams die al redelijk vol zitten. Er wordt contact opgenomen met de ouders. En er wordt besproken dat er eerst alleen getraind kan worden. Dit is meestal geen probleem. Ook nu start in maart weer de voetbalschool. Dit is voor de JO8 t/m JO12 en wordt verzorgd door Keimpe Brander uit Heeg. We deden weer mee aan de Poiesz Jeugdsponsoractie. Dit heeft ons weer een mooi bedrag opgeleverd; 1.173 euro.

Als vervolg op de bijeenkomst met HB en JC en Arjan (KNVB) wordt er een bijeenkomst georganiseerd met het HB, JC, leiders en trainers. Tips en tops worden opgeschreven en er wordt gebrainstormd over verschillende onderwerpen die spelen binnen IJVC. Ook dit is een nuttige avond waar we weer verder mee kunnen.

Binnen verschillende jeugdteams komen regelmatig pesterijen voor. De leiders en trainers doen hun best om hier bovenop te zitten. Maar soms is het nodig om de JC in te schakelen. De JC is dit seizoen meerdere keren bezig geweest om te bemiddelen in verschillende situaties. Ouders en spelers worden gewezen op de geldende protocollen die gelden binnen IJVC.

De Jeugdteams (JO13 t/m JO19) spelen, met ingang van het nieuwe seizoen, in een nieuwe vorm van competitie. Het 3 fasen voetbal. De 1e fase is het bekervoetbal, de 2 fase is vanaf de herfstvakantie t/m kerstvakantie, de 3e fase is vanaf de kerstvakantie t/m de zomerstop. Marije Brandsma verlaat de JC het volgende seizoen. Haar opvolgster is inmiddels gevonden in Joke Muizelaar. Van harte welkom.

Er wordt een slotdag (feestweekend) georganiseerd in het pinksterweekend. Vrijdagavond is er de penaltybokaal, zaterdagochtend zijn er spelletjes op het voetbalveld voor de JO8 t/m JO12. Voor de JO14 t/m JO19 is er een toernooi. Dit was een zeer geslaagd weekend. Aan het begin van het nieuwe voetbalseizoen (22/23) belt de JC met alle leiders en trainers van de jeugdteams, om te horen of alles naar wens is en er geen problemen zijn in de teams. Dit wordt zeer gewaardeerd door de leiders en trainers. In het seizoen 21/22 heeft IJVC/Blauwhuis 10 jeugdteams.

Namens de JC; Geeske Cnossen.

Sponsorcommissie

Het jaaroverzicht 2022 geeft inzicht wat er afgelopen jaar gebeurd is en wat er in het vat zit voor de komende tijd.

2022 is op sportief gebied een prachtig jaar geweest als we kijken naar het kampioenschap van het 1e elftal. Bij de afsluiter tegen Bakhuizen was ook een delegatie van Soprema aanwezig die trakteerde op mooie kampioenshirts. Ook op Linkedin gaven ze hier aandacht aan dus staan we er mooi landelijk op! Na de afsluiter hadden we het tentfeest waar ook iedere sponsor een uitnodiging van heeft gehad. De opkomst was redelijk en heeft IJVC hun een hapje en een drankje aangeboden.

In de aanloop naar het huidige seizoen hebben we alle bord en sub sponsoren weten te behouden. Ook zijn er 3 nieuwe bordsponsors bij gekomen. Zo wilde onze subsponsor Bart Faber (Faber Bouw) een bord van zijn kozijnenfabriek JKB kozijnen. Friesland ontruimingen en Garant Groep Sneek hebben we ook mogen verwelkomen. Allen pronken inmiddels rondom het hoofdveld.

We zien ook dat ouders van (jeugd) spelers enthousiast raken en teams waar hun kind in speelt willen gaan pimpen in mooie IJVC pakken en/of tassen. Ook passeerde de ballenactie weer de revue, het resultaat was niet onaardig, maar liefst 9 ballen voor de club! Ook wil ik niet vergeten te zeggen dat spelend lid Pieter Kor Spoelstra mij erop attendeerde dat IJVC aanspraak kon maken op € 1.000,- (sponsor)bijdrage via de KNVB. Super attent en erg bedankt!

We hebben vorig jaar afscheid genomen van leden van de sponsorcommissie Sybrand Jellema en Gerrit Jan Muizelaar. Daarvoor in de plek zijn gekomen Arendje Bergstra en Bart Zijsling. Met hun inbreng houden we de swung erin en kunnen we hopelijk snel eens een nieuw entreehokje en mogelijk een mobiele tribune op de club gaan zien. In ieder geval doen we ons best om IJVC de mooiste en leukste club van de omgeving te maken.

Uiteraard is de inbreng van onze trouwe leden, sponsors en bezoekers ook van harte welkom natuurlijk. Weet je iemand die iets wil of kan betekenen voor de club, laat het ons weten!

Met vriendelijke groet,

Riekus, Arendje, Bart en Pieter